Vervoer


Hoe kom je van a naar b? Als je met iemand mee kunt rijden, heb je natuurlijk mazzel. Het fijnste is het natuurlijk als je eigen vervoer hebt en je daarmee je eigen gang kan gaan. Het enige wat je even moet checken is of je kunt parkeren bij je bestemming. Maar ja, autorijden is erg duur en je krijgt een auto niet zo gauw vergoed. Wat minder flexibel is reizen met het openbaar vervoer of (aangepast) taxivervoer. In sommige steden, zoals in Utrecht, zijn de trams rolstoeltoegankelijk en hoef je van tevoren alleen de dienstregeling te bestuderen. Dat geldt ook wanneer je zelfstandig de trein in en uit kunt. Maak je gebruik van een rolstoel, dan zul je je reis wat strakker moeten plannen.


Vervoer in je regio

 

Leefvervoer

Voor vervoer in je vrije tijd, bijvoorbeeld naar je sportclub of vrienden kun je aankloppen bij de gemeente (WMO). De gemeente heeft groepsvervoer in een taxi of busje en individuele voorzieningen zoals een aangepaste auto in bruikleen, een aangepaste fiets, Canta of scootmobiel. Ook zijn er nog aanvullende voorzieningen zoals een vergoeding voor het aanpassen van je eigen auto of rijles of een kilometervergoeding. Wanneer je echter studeert of werkt en je krijgt een vervoersvoorziening via het UWV, dan kun je geen aanspraak meer maken op vervoer via de WMO.

 

Goedkoopste oplossing
Gemeenten kiezen meestal voor de goedkoopste oplossing, collectief vervoer. Omdat meer mensen tegelijk van het busje of de taxi gebruik maken moet je soms lang wachten en word je meestal niet rechtstreeks naar je bestemming gebracht. Een wachttijd van een half uur is heel gewoon. Dat betekent dat je al die tijd klaar moet staat, buiten of vlak achter de voordeur. Als je per se op tijd ergens moet zijn, moet je een prioritaire rit boeken. Dan krijg je de garantie dat je op tijd bent. Collectief vervoer begint vaak pas om negen uur 's morgens te rijden en na elf uur 's avonds houdt men er weer mee op.


Wil je liever een individuele voorziening? Dan moet je zelf met argumenten komen waarom je dat nodig hebt. MEE (www.mee.nl of 0900 999 88 88) kan je helpen bij je aanvraag. Krijg je de voorziening niet, dan kun je aankloppen bij een fonds zoals het Ango-fonds (www.ango.nl of 033 465 43 43), het maximum bedrag wat zij kunnen bieden is €3000,-.


Eigen bijdrage
De hoogte van de eigen bijdrage voor bijvoorbeeld een scootmobiel of bruikleenauto verschilt per gemeente en kan best hoog oplopen, afhankelijk van je inkomen. Let op: sommige gemeenten vragen je ten onrechte een zogenaamde besparingsbijdrage. Ze laten je dan bij een scootmobiel de prijs van een fiets terugbetalen. Maak dan bezwaar of ga in beroep, want dit mag helemaal niet. Meer informatie over eigen bijdragen

 

Werkvervoer
Vervoer naar je werk of opleiding kun je bij het UWV aanvragen. Voor je werk krijgt je eerder een aangepaste bruikleenauto met kilometervergoeding. Krijg je werkvervoer via het UWV, dan kun je daar ook een vergoeding krijgen van je privékilometers. Dat geeft minder rompslomp en die vergoeding is vaak royaler dan die van de gemeente. Heb je een hoog inkomen, dan moet je zelf een auto kopen en opdraaien voor de kosten van het gebruik ervan. Het UWV betaalt dan wel de aanpassingen aan je auto.

 

Vervoer buiten de regio
Wil je verder reizen dan vijf zones buiten je woonplaats, dan mag je geen gebruik meer maken van het groepsvervoer van de gemeente. Je kunt dan reizen met het openbaar vervoer of met het landelijk systeem Valys.


OV met hulp of begeleiding
Heb je hulp nodig bij in- en uitstappen, dan kun je die (ruim van tevoren) aanvragen bij het Bureau Assistentieverlening, 030 235 78 22 of online via AVG (www.avg.ns.nl) . Jammer genoeg is die hulp er maar op ongeveer een kwart van de stations, en vaak alleen overdag buiten de spits. En dan is er ook nog per trein en traject een beperkt aantal rolstoelplaatsen. Hierdoor moet je soms een trein eerder of later nemen omdat alle plaatsen bezet zijn. En een groepsreizen voor rolstoelgebruikers zit er niet in.
Als je alleen met begeleiding met de trein kunt reizen, dan mag je begeleider gratis mee. Je kunt hiervoor een OV-begeleiderskaart aanvragen bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Een hulphond voor gehandicapten mag gratis mee, zonder kaartje. Kijk op de website van de NS (www.ns.nl) voor meer informatie over deze regelingen.


Valys: vervoer van deur tot deur
Valys is een landelijk vervoerssysteem van deur tot deur met busjes of taxi's, tegen een tarief dat vergelijkbaar is met dat van het gewone openbaar vervoer. In de praktijk heeft Valys dezelfde nadelen als collectief vervoer van de gemeente. Bovendien kun je maar een beperkt aantal kilometers reizen tegen het lage tarief. vanaf 2012 geldt 450 kilometer als je met de trein kunt reizen en 2250 kilometer als je dat niet kan. Voor een taxirit binnen je persoonlijke budget betaalt je € 0,18 per kilometer. Wanneer je meer kilometers maakt dan in het persoonlijk budget, dan betaalt je € 1.16 per kilometer.

Moov'n

Hier vind je info over mobiliteit. Daar vallen hulpmiddelen (vanaf nu 'stuts'!) onder, maar ook vervoer - naar school, naar vrienden enzovoort. En... je leest hier hoe je zelf je rijbewijs kunt halen!