Het is niet vanzelfsprekend...

Geplaatst door Jackies op 25 jun 2008 15:11
Reageer op de stelling: <br /> "Het is niet vanzelfsprekend dat jonggehandicapten kunnen werken..."
Er zijn 17 reacties
Reactie door Klasine op 07 dec 2009 18:56
ja het ligt er ook aan hoeveel energie je hebt
Reactie door Wacky op 24 feb 2009 18:15
weet wat je nodig hebt en waar je het kunt halen

Iets als een stappenplan onder 9 till 5 is misshien een idee?
Reactie door Hann op 23 feb 2009 11:10
Ik geloof ook dat aanpassingen essentieel zijn. Maar ik geloof er ook in dat je die zelf moet kunnen regelen! Je (potentiële) werkgever weet vaak niet eens dat er mogelijkheden zijn om aanpassingen vergoed te krijgen; dan vindt hij het al snel een 'gedoe' om je aan te nemen. Dat moet je voor zijn!

Mijn tip is dus: weet wat je nodig hebt en waar je het kunt halen.
Reactie door Wacky op 13 feb 2009 23:07
Allereerst..
Rian .. Aanvechten.. heb soortgelijke issue gehad. Bart Pompe is een goede (normaal denkende) bij het UWV, probeer t via hem eens

Verder.. de stelling...
"Het is niet vanzelfsprekend dat jonggehandicapten kunnen werken..."
of
"Het is niet vanzelfsprekend dat ze NIET kunnen werken "

Om het even...
het betekend dat je gewon per geval moet kijken...

Mijn stelling is daarom
"Met de juiste ondersteuning kunnen ook (jonggehandicapten parttime) werken"
Reactie door christel op 07 feb 2009 14:05
Wat een verschillende reacties op deze wat in mijn ogen vreemde stelling met een nietje erin.
Als of we al bij aanvang excuses moeten hebben om niet te kunnen werken.

Ik vind het jammer om te zien dat zoveel mensen met handicap en werkgevers elkaar gewoon niet kunnen vinden. Om allemaal verschillende redenen. Veel werkgevers zijn nog niet ingesteld op mensen met een handicap. Zowel in de omgang niet als met toegankelijkheid. En dit zijn we inmiddels toch gewend? Kijk maar als je op straat loopt/rijdt. Je bent soms net een attractie. En komt de ene na de andere drempel tegen.

Helaas is het op de arbeidsmarkt net zo. Beeldvorming en ontoegankelijkheid. En mijn ervaring is dat het geen onwil is, maar onbekendheid. Wij zijn experts in het omgaan met, zij nog niet.

waar ging ik heen met dit verhaal ;-)
Iedere persoon met handicap kan werken. En of iemand dit ook doet, is een tweede. Dit is een keuze die ieder maakt en heel subjectief is. En zelfs deels los staat van de handicap. Want het gaat er toch weer om, hoe ervaar je het en hoe ga je ermee om.

Zover mijn reactie op de stelling.

Het verhaal van Rian vind ik echt heel bizar! ik hoop dat je iets kunt met je boosheid om weer verder te komen.

succes allemaal!
Christel

Reactie door Rian op 06 feb 2009 12:04
Ik ben van mening dat ik kan werken. Maar ze willen mij nergens en nu had ik eindelijk een plaats gevonden waar ik zou kunnen werken. 35 km heen en 35 km terug met de auto. En het UWV afdeling WAJONG wil mijn km vergoeding niet betalen want het is daar in die instantie minimaal. En aangezien ik niet boven mijn WAJONG uit kom met werken kan ik mij de benzine kosten niet permiteren en is die baan dus afgevallen. En daar ben ik echt boos om.

Reactie door Safaa op 04 nov 2008 14:58
Minka ik ben ook heel erg voor werken maar ik kan mij ook voorstellen dat je soms niet wilt werken als je een ziekte hebt. Wanneer ik nog maar kan kiezen tussen werken en helemaal opgebrand zijn voor de rest van de dag of week of niet werken en nog een klein beetje energie over hebben om nog een beetje te kunnen genieten van mijn resterende toch al kortere levensverwachting leven (hmm deze zin loopt niet zo lekker maar ja) dan zou ik op een gegeven moment ook niet meer WILLEN werken. Verder spelen er bij mensen met een spierziekte vaak ook mentaal beslastende klachten waardoor het werken wellicht qua energieniveau nog wel gaat maar mentaal niet meer. Dus zo zwart-wit kan je het echt niet zien.
Reactie door Minka op 07 sep 2008 13:42
Ik ben een beetje geschokt door de resultaten; meer mensen op Jackies vinden dat ze niet kunnen/hoeven werken dan dat ze dat wel kunnen/willen. En ze leggen de schuld niet eens bij de instantie, maar bij hun ziekte. Ik denk nog steeds dat iedereen passend werk zou kunnen vinden, en volgens mij moet je dat ook gewoon willen.
Reactie door Kim op 01 jul 2008 20:29
Het klinkt beter, maar volgens mij wordt er nu meer over gediscussieerd dan wanneer de stelling niet negatief zou zijn.
Reactie door Denise op 01 jul 2008 19:34
Ja dat klinkt beter Safaa
Reactie door Safaa op 01 jul 2008 15:46
Het is niet vanzelfsprekend dat ze NIET kunnen werken is dat niet een betere uitgangspunt...
Reactie door Denise op 01 jul 2008 13:19
Ik vind het een beetje een moeilijke stelling. Ik denk niet dat het voor elke jonggehandicapte vanzelfsprekend, even makkelijke en zelfs mogelijk is om te gaan werken. Voor andere jongegehandicapten is het weer wel vanzelfsprekend en mogelijk. Dus als de stelling zou zijn: 'Het is niet vanzelfsprekend dat ALLE jonggehandicapten kunnen werken...' zal ik het daar mee eens zijn.
Reactie door Just - Femz op 01 jul 2008 13:07
Ja Josje, daar ben ik het wel mee eens; ik vind het ook belangrijk dat wij als gehandicapten niet alleen maar op lui op onze kont blijven zitten en klagen over de slechte werkgelegenheid. Het is in mijn ogen even belangrijk dat wijzelf ook op zoektocht gaan naar een geschikte baan, of....als dat niet wil lukken...gaan kijken naar een leuke baan, die je door te praten met je werkgever kan aan laten passen aan jouw mogelijkheden. Het is zo belangrijk om als gehandicapte zelf je mond open te trekken; after all weet jij het beste wat je wel of niet kunt en wat voor aanpassingen je nodig zal hebben!
Reactie door Josje op 30 jun 2008 20:05
De banen zijn inderdaad grotendeels niet aangepast en dat is natuurlijk niet goed. Ik denk dat de mensen die er ook maar enigzins de puf en de moed voor hebben zelf moeten zorgen voor een aangepaste baan. Met alleen toekijken hoe je niet kunt werken bereik je niets. Beter kun je kijken hoe het wel kan!
Reactie door Just - Femz op 30 jun 2008 11:33
In mijn ogen kan iedereen wel wat nuttigs betekenen voor de maatschappij. Toch kan niet iedereen aan het werk, domweg omdat de banen niet genoeg aangepast worden door diezelfde maatschappij! En dat vind ik zonde...
Want naar mijn mening is werk een verrijkking voor je leven.Je leert er met verantwoordelijkheid omgaan, word uitgedaagd om te leren, en doet er sociale contacten op.
Reactie door Josje op 29 jun 2008 23:13
Ik vind het niet vanzelfsprekend dat "jonggehandicapten" kunnen werken. Het is erg veel vechtwerk om een passende baan te vinden met de nodige aanpassingen en voorzieningen en op een keer houd het vechten op. Wel vind ik het vanzelfsprekend dat je eerst je best moet doen voordat je kunt zeggen: ik kan het niet. Mensen moeten niet onnodig profiteren van een uitkering! Groetjes Josje
Reactie door Nico op 27 jun 2008 18:47
Voor mijzelf heb ik als antwoord gegeven dat ik wel kan werken, maar ik ben het eigenlijk met alle drie antwoorden gedeeltelijk eens! De Wajong is er niet voor niets en lang niet altijd werken de instanties efficient, in dezelfde richting en naar de wensen van de Wajonger. Maar desalniettemin weet ik zeker dat veel Wajongers goede mogelijkheden hebben om te werken, MITS de baan geschikt is voor hen.

The Club

Vorige   1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |...| 21   Volgende

Nieuwste weblog

Nog steeds geen baan?! Lees hier!

CNV Jongeren (vakbond) is een project gestart om jongeren die problemen hebben met het vinden van een baan door hun beperking (op wat voor manier...

Duiken en atletieken met een handicap

Voor iedereen met een handicap, verstandelijk / lichamelijk of allebei, die graag een duikcursus of atletiektrainingen zou willen doen heb ik een...

Duiken

Een aantal jaar geleden (ik denk zo’n 6 jaar) zag ik op tv een stukje over duiken met een spierziekte. Ik vond dit wel erg gaaf en zei tegen ons...